Preventieve gezondheidsboodschappen in de kijker tijdens de Tour de France 2025
Tijdens de Tour de France 2025 zette de RTBF een unieke stap in preventieve gezondheid: dagelijkse boodschappen verschenen live onderaan het scherm tijdens de uitzendingen, kort toegelicht door sportjournalist Rodrigo Beenkens.
Dit initiatief kwam van Dr. Audrey Bonnelance, co-oprichter van RESUMES, die werd geïnspireerd door de wens van deelnemers aan hun jaarlijks symposium (300 zorgverleners uit 36 disciplines) om gezondheidspreventie te delen met het brede publiek.
Elke etappe kreeg een kernzin rond 15 u onderaan in beeld – behalve tijdens individuele tijdritten – en werd ’s avonds kort besproken in het programma Debrief du Tour de France.
Deze methodiek sloeg aan: "win–win", aldus Dr. Bonnelance. Honderdduizenden kijkers werden bereikt, het journal team kreeg complimenten van kijkers en er werden kijkcijferrecords behaald.
In totaal werden zeventien preventieve boodschappen uitgezonden, met onderwerpen zoals jaarlijkse preventieve consultatie, mondgezondheid, plantaardige voeding, stoppen met roken, het voorkomen van depressieve terugval, musculoskeletale klachten en de rol van de arbeidsgeneesheer.
Belangrijk was dat deze boodschappen gestoeld waren op gevalideerde aanbevelingen en op een toegankelijke manier geformuleerd werden. Het doel? Preventie uit de spreekkamer halen en verankeren in het dagelijks leven van iedereen, want bij RESUMES geloven ze dat preventie van ons allemaal is.
Voor mondhygiënisten is dit een krachtig voorbeeld van hoe preventieve boodschappen – zoals mondgezondheid – via toegankelijke massamedia kunnen worden verspreid, met potentieel groot effect. Het toont aan dat samenwerking tussen gezondheidsprofessionals, media en sportevenementen een effectieve manier kan zijn om publiek bewust te maken én gedragsverandering te stimuleren. Alle boodschappen zijn herbekijkbaar op auvio.rtbf.be
